Google Ads annonsering

Marknadsföring via Google Ads

Google Ads är världens största digitala annonseringsverktyg. Med hjälp av google ads annonsering kan du få fler kunder på kort tid. Annonserna är det som finns högst upp eller längst ner på Google. Det som skiljer Google annonserna från det organiska sökresultatet är att du kan betala för att synas högst upp och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons. Det betyder att du som användare har full kontroll över dina annons-kostnader.

 

Vi på Helsingborg Marketing LAB finns här för dig som vill dra igång en stabil och trygg annonsering via Google Adwords. Vi jobbar med både små och stora företag, vi optimerar Google annonser efter era önskemål och förväntningar. Ni som företag jobbar nära vårt team av duktiga marknadsförare och vi erbjuder personlig service för att du som kund ska känna dig trygg med annonseringen.

Olika typer av annonsplatser

YouTube annonser

På YouTube så syns annonser både innan, under och runt en video som spelas. Både som rörlig reklam i videon samt som bildannonser runt videon, samt i vissa fall i videon. Dessa annonser lägges upp och administreras i Google Ads.

Displayannonser

Displayannonser syns på hemsidor som är kopplade till Googles annonsnätverk. I exemplet ovan går det att se en annons som syns på Expressen. I Google Ads har du möjlighet att styra för vilka ämnen, sökord, och på vilka hemsidor som du vill att dina annonser ska synas på och för.

Responsiva Display Ads

Det finns också en möjlighet att välja att låta Google göra en större del av arbetet åt dig. Du kan du använda dig av responsiva display annonser där du laddar upp bilder och texter så väljer sedan Google Ads att bygga olika annonser baserat på det.

Textannonser

Textannonser visas i serpen(Search engine result page) alltså sökresultaten. Det är annonser som dyker upp högst upp och längst ner när du söker på ett sökord. Google visar de annonser som de tycker passar bäst utifrån sökningen.

De viktigaste fördelarna med Google AdWords

Betala endast för klick
Med Google Ads betalar du endast när någon klickar på din annons. Det är dock väldigt viktigt att understryka att bara för att någon klickar på annonsen så är det inte säkert personen konverterar. Där är viktigt att jobba med konverteringsoptimering och se till att synas på rätt sökord.

Kom igång snabbt
Till skillnad från sökmotoroptimering (SEO) så går det snabbt att få resultat av Google Ads. Man kan synas överst i sökresultaten bara några timmar efter att man lagt upp en annons. Det viktigaste är här att man ser över sökorden och jobbar mycket med negativa sökord för att synas på de sökningarna som man vill!

Du kan synas högst upp på Google
Google gör allt för att fler ska klicka på Google Ads och på vissa sökningar tar Ads upp en stor del av klicken. Man ska dock komma ihåg att det inte alltid är bäst att synas högst upp. I många fall är det mer kostnadseffektivt att synas på position 2 eller 3 för att det är mer kostnadseffektivt och din budget kommer räcka till mycket mer klick.

Få väldigt detaljerad statistik
En annan stor fördel med Google Ads är att du kan spåra precis allt. Exakt vad personer sökt på, konverterat på osv.

Valfri budget
Det finns ingen budgetbegränsing på hur lite eller mycket man kan börja annonsera för. Oavsett om du vill lägga 1000 eller 1 miljon kronor i månaden. Men rekommendationen är att ligga på en månadsbudget på 10,000kr.