Snapchat annonsering

Marknadsföring via Snapchat

Snapchat har över 200 miljoner dagliga användare över hela världen och har gått om Twitter. Den största majoriteten är mellan 17–34 men de ”äldre” användarna ökar stadigt. Snapchat är en bra plattform att använda sig av om man vill skapa mer personligt content i sina annonser och nå ut till sina kunder via den vägen. Snapchat har många bra funktioner när det kommer till marknadsföring. Influenceras kan lätt länka till sidor och det är smidigt att bara Swipea upp om man vill komma till hemsidan och på så sätt skapa leads enkelt.

 

Vi på Helsingborg Marketing LAB hjälper gärna till att dra igång en stabil och trygg annonsering via Snapchat. Vi jobbar med både små och stora företag, optimerar Snapchat annonser efter era önskemål och förväntningar. Vi erbjuder personlig service och kontinuerlig uppföljning för att du som kund ska känna dig trygg med annonseringen.

5 typer av snapchat annonser

Single image or video

En fullskärmsbild- eller video som används i syfte att få människor medvetna och förhoppningsvis klicka sig vidare till webbplats/köp. Dessa visas mellan man klickar sig mellan snaps från människor man följer och kan vara upp till tre minuter långa, men rekommenderas att hållas till 3-5 sekunder.

AR Lens

Används för att på ett ofta humoristiskt sätt omvandla sig själv till diverse saker genom att en lins läggs på när man ska ta bild, exempelvis kan man se ut som en hundvalp med öron och nos.

Filter

För att visa vart man är eller checka in på en plats kan man använda filter för att på en tagen bild lägga till en plats eller ett ställe.

Story Ad

Genom att använda “Story Ad” visas dina bilder eller videos i Snapchats “Discover”. Detta är ett väldigt konsumentvänligt sätt att göra reklam på.

Collection Ads

Bild eller video för att presentera produkter.

4 Fördelar med att annonsera på Snapchat

Så varför ska man annonsera på just Snacphat när det finns massor av andra sociala medier att välja mellan? Vi på Camelonta ser många fördelar. Speciellt om man vill nå ut till millenials och generation Z, ha en lättsammare tonalitet eller samarbeta med influencers.

Nå en ung målgrupp
Målgruppen är ung och en ganska svår målgrupp att nå via traditionella medier. På grund av den unga målgruppen är det viktigt att tänka kreativt, lekfullt och humoristiskt när man annonserar på Snapchat för att sticka ut i mängden.

Aktiva användare

Användarna av Snapchat är väldigt aktiva om man jämför med användare på andra sociala medier, uppemot 80% av användarna öppnar sina snaps och en användare öppnar appen mer än 20 gånger om dagen.

Fler annonsörer utvecklar annonsplattformen
Fler och fler företag börjar idag förstå kraften av att annonsera på Snapchat vilket gör att Snapchat utvecklar fler verktyg för annonsering. Det gör att annonsplattformen utvecklas hela tiden och blir mer användbar.

Influencers och ambassadörer
Kanske det mest kraftfulla idag – att ta hjälp av influencers som visar din produkt/tjänst/företag genom deras konto. Idag är Instagram väldigt stora när det kommer till det, men det blir allt vanligare även på Snapchat. Influencers lägger upp bilder och videor precis som på Instagram med företagets produkter och tjänster. De kan också ta över ett företags Snapchat-konto för att posta material för dem.