TikTok annonsering

Marknadsföring via TikTok

Att marknadsföra sig på TikTok är något som är nytt i Sverige.

Vi skulle säga som marknadsföringskanal är det just nu mest intressant för företag som riktar sig till Generation Z, dvs. personer födda från 1995 fram till tidigt 2000-tal, eftersom 41 % av användarna är mellan 16 och 24. Men med detta sagt kan det också finnas ett värde för andra företag i att lära sig hur plattformen fungerar, även fast målgruppen kanske inte använder TikTok idag. Man ser b.la stora modevaruhus som gör reklam via TikTok där de visar upp kläderna på med olika danser, vilket ger en positiv effekt.

Annonsformat på TikTok

Brand-takeovers

är ett format anpassat för varumärkesbyggande annonsering, med en full-screen annons som visas omedelbart när appen startas. Annonsformatet är endast tillgängligt för en annonsör per dag, och har rapporterats ha ett fast pris på mellan $50 000 och $100 000 för en annonseringsperiod på sex dagar. Således riktar sig formatet till stora företag som har råd att lägga en större del av sin marknadsföringsbudget på mer typ varumärkesbyggande annonsering.

In-feed ads

är korta videoannonser som visas som del av användarens vanliga flöde av videos. Trafiken kan ni länka till antingen er webbsida eller app. Annonsformatet är för tillfället det enda som styrs av ett marknadspris med vanlig budgivning av annonsutrymmet, och där det genomsnittliga CPM-priset har rapporterats ligga på $10.

 

 

 

 

Hashtag Challenges

är ett sätt för företag att engagera sig med användarna genom att uppmana dem till att skapa och dela innehåll med en sponsrad hashtag.

 

 

Hur fungerar TikTok-annonsering?

TikTok-annonsering är på flera sätt likt Facebook-annonsering, även fast det inte är möjligt att rikta sina annonser lika snävt med tanke på att de inte alls sitter på samma mängd data. Med det sagt erbjuder de ändå möjligheten att bl.a. rikta sig mot intressen, skapa lookalike- och custom-målgrupper.